Blog door: Edwin Koemeester

Nu de zomer alweer even voorbij is, beginnen veel mensen weer fanatiek met trainen, maar kun je elke dag trainen?
Sommige zijn zelfs zo gedreven dat ze dat liefst wel elke dag zouden willen doen, maar kun je elke dag trainen? Wij leggen het je uit: Veel mensen zeggen dat het niet slim is om zo vaak te trainen en dat je rustdagen nodig hebt. Hoewel ik het er mee eens ben dat je rust nodig hebt, is het tóch mogelijk elke dag te trainen. Om dat te kunnen doen, moeten we eerst 3 termen begrijpen: intensiteit, volume en frequentie.

Intensiteit: hoe zwaar is het gewicht dat je gebruikt ten opzichte van wat je maximaal 1x zou kunnen tillen (1RM). Als je gewichten gebruikt die 90% van je 1RM zijn, dan is de intensiteit hoger dan bij gewichten van 70%.

Volume: het totale gewicht dat je optilt voor de hele oefening of training (sets x herhalingen x gewicht).

Frequentie: het aantal keer dat je een spiergroep traint per week

Om blessures en over-training te voorkomen, dien je te focussen op slechts 2 van de 3. Wil je lang en zwaar trainen? Verminder dan de frequentie (train minder dagen per week). Wil je elke dag trainen? Verlaag dan de intensiteit of het volume.

Verder is het over het algemeen het beste om een getrainde spiergroep 48 uur rust te geven. Dat betekent echter niet dat je in die 48 uur geen andere spieren kunt trainen. Een goede trainingsmethode hiervoor is een push-pull, of een push-pull-legs schema.

Wil je hier nou meer over weten, maak dan een afspraak met een van onze trainers. 020 644 3280

ps vanaf maandag 21 oktober 2019 hebben we een superdeal om samen met een Personal Trainer aan de slag te gaan… Hou de website en social media in de gaten.

 

Share this Project